Sunday, August 14, 2011

Definisi Arkitektur dari mata seorang penuntut IPT



Assalamualaikum dan selamat menunaikan ibadah puase kpd semua.Di sini ingin saya membahaskan pandangan kecil saya tentang arkitektur.
APAKAH ITU ARCHITECTURE?

Adakah itu hanyalah tentang senibina bangunan semata2?
Mungkin juga lukisan pelan untuk mendirikan suatu bangunan?

kalau itu je yang korang fikir pasal architecture,boleh dh start carik course lain yg lebih sesuai kot..

Architecture sebenarnya meliputi segala aspek kehidupan kita sama ada kita sedar atau tak..

Dari seni ini la kita boleh tgk mcm mana pendirian seseorang
Bukan setakat trade mark seseorang dgn bangunan yg dibina itu shaja, malah membuktikan kpd dunia bahawa segalanya tidak mustahil utk dilakukan.sama ada nak atau tak nak je.
Peredaran masa shj yg membezakan jenis atau teknologi yg digunakan pd suatu bngunan..
Mungkin kita igt,semakin lama,pembinaan semakin canggih..tapi sebenarnya,bangunan2 lama yg menjadi sumber inspirasi dan juga bahan kajian utk menghasilkan bangunan baru..
Sekiranya kita masih lagi ragu2,ingatlah bahawa architect terbaik hanyalah satu iaitu Allah yg telah menciptakan bumi dlm masa yg singkat dan diluar batas logika manusia..tapi percayalah..
Banyak lagi yg nak saya kupas pasal architecture ni tapi saya hanya mampu sempat utk menyiapkan muqaddimah tentang architecture.insyaallah kalau ada kesempatan lagi,akan saya selitkan isi2 tentang architecture yg boleh jadi rujukan kita bersama..syukran jazila..assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment